Gepost door: pheirman | februari 6, 2018

Veel ideetjes maken nog geen visie op mobiliteit


bb20aa8c-8da3-11e7-b37c-e06e274b3baa_web_scale_0-0659382_0-0659382__

Achttien (!) nieuwe mobiliteitsprojecten worden op Antwerpen los gelaten. Het kan niet op tegenwoordig. Je kunt zelfs gratis dineren als je af en toe de spits mijdt. Of de kantoorbus nemen. Maar veel ideetjes maken nog geen visie op mobiliteit. ‘Slim naar Antwerpen’, dat is het motto om ’t Stad in of uit te rijden. Maar zit dat allemaal zo slim in elkaar?

Het principe is dat iedereen met de wagen welkom blijft, maar dat je als autobestuurder vanaf de rand overstapt op andere modi. Alleen, wie al in zijn wagen zit, heeft niet veel zin om daar nog uit te stappen, zeker als je gewoon kunt doortuffen tot in het centrum, ook al sta je dan uren in de file. Je merkt het ook, de files worden alleen maar langer in en rond Antwerpen.

Wie het toch wil proberen, moet maar eens de routeplanner Slim naar Antwerpen uittesten. Zeer veel hippe vervoersmogelijkheden, van deelfietsen tot deelwagens. De Lijn trekt zich echter consequent terug, niet alleen in Antwerpen trouwens. Gevolg? Voor een traject van amper 5 of 6 kilometer moet je soms vier keer overstappen om dat in een redelijke tijdsspanne af te leggen (ca. 30 minuten). En dan moet je nog over een gezonde fysieke conditie beschikken en je kredietkaart klaar houden om een deelfiets of -auto te kunnen nemen. Wie minder mobiel is of een klein budget heeft, staat voor een ware calvarietocht of blijft beter gewoon thuis.

Heldere keuze

In Gent pakken ze het heel anders aan, met een duidelijke, heldere keuze om het autoverkeer te ontmoedigen (niet te bannen) en ruimte vrij te maken voor de fiets. Geen doorgaand autoverkeer meer in de binnenstad en dat maakt dat je als fietser niet langer door het autoverkeer moet slalommen om ergens te geraken. De soms hysterische tegenstand ten spijt, Gent is een veel aangenamere stad sinds het circulatieplan.

Alleen jammer dat De Lijn ook hier niet mee wil of kan. Van bijkomende verbindingen is geen sprake. Tramlijn 4 vanuit Moscou werd zelfs koudweg uit bedrijf genomen tot in Ledeberg wegens de slechte staat van de tramsporen. Het is nu twee (!) jaar wachten op de herintrede van de tram in Moscou. Pas na lang en hard aandringen werd een pendelbus toegezegd op het geschrapte traject. Laat in Moscou nu net heel wat oudere mensen met een klein budget wonen. Zij kunnen niet zomaar even over en weer naar Gent-Centrum (deel)fietsen.

Zijn deelfietsen of deelwagens uit den boze in een gezond mobiliteitsbeleid? Wel integendeel, maar collectief, openbaar vervoer moet wel voor de ruggengraat blijven zorgen, met deelmobiliteit als flexibele aanvulling. Pas dan zullen we het autoverkeer substantieel kunnen terugdringen en de files zien krimpen. En als we die deelmobiliteit ook nog toegankelijk maken voor wie weinig te besteden heeft, dan zetten we echt grote stappen vooruit.

 

Advertenties

Responses

  1. […] van ons land. Dat is de kers op de taart van vijf jaar non-beleid op vlak van mobiliteit. De pendelaar wordt om de oren geslagen met apps, gratis lunches en ander lekkers, maar diezelfde pendelaar blijft lekker in zijn (bedrijfs)wagen […]


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers liken dit: