Gepost door: pheirman | oktober 15, 2015

Inleefweek Armoede: Van het ene naar het andere dilemma


Keuzestress kennen we allemaal. Rekken vol speelgoed, kleding of accessoires en dan moet jij datgene kiezen wat je het mooiste, leukste of meest praktische vindt. Maar met een weekbudget van €50 in een Inleefweek Armoede kom je voor andere keuzes te staan. Een verjaardagscadeau of een maaltijd? Schoolfactuur of nieuwe schoenen?

Nog zo’n aartsmoeilijke opdracht: een cadeautje kopen voor een verjaardagsfeestje waar je kind op uitgenodigd is. Wat is dan het eerste dat je doet? Je budget uittellen. Met nog een dag te gaan heb ik €9,91 over. Morgen heb ik het geluk dat ik ’s middags een gratis broodmaaltijd mag gaan eten bij Wijkcentrum De Kring in Eeklo, naar aanleiding van 17 oktober. Dat bespaart me dus €2, moet ik morgen nog €4 besteden aan eten (alweer geen warme maaltijd), en heb ik nog welgeteld €5,51 over voor een verjaardagsgeschenk.

Een zo goed als onmogelijke opdracht. Op de foto hierboven zie je wat je voor dit bedrag in de Kringloopwinkel kunt meenemen. Bitter weinig dus. Ik zie maar 2 andere, zeer pijnlijke alternatieven. Een stuk speelgoed van grote broer inpakken en meegeven of de spaarpot van de kinderen openbreken en in stilte beloven dat je het er nadien wel terug zult insteken. Voor mij is het geen probleem om dat volgende week alsnog te doen. Voor iemand met een leefloon of in schuldbemiddeling is de realiteit dat je voortdurend nee moet zeggen tegen je kinderen: geen cadeau, geen feestje, geen nieuwe kleren, geen schooluitstap, … Vernietigend voor je eigen zelfbeeld en nog meer voor dat van je kinderen.

Zo kom je bij de enige echte conclusie die er toe doet. Armoede is een brutale schending van de meest elementaire grondrechten. Recht op een waardig inkomen, op degelijke huisvesting, op onderwijs, kortom op een menswaardig leven. Welaan dan, met €50 per week worden je alle kansen op een menswaardig bestaan ontnomen. Hoog tijd dus om te investeren in mensen in armoede en om op 17 oktober mee actie te voeren.

Geef een reactie

Categorieën

