Gepost door: pheirman | juni 6, 2015

Wat willen we subsidiëren? Files of openbaar vervoer?


files

1 miljard, zoveel investeren we per jaar in De Lijn en toch krijgen we geen wagen van de baan. Dat er efficiëntiewinsten te boeken zijn in ons openbaar vervoer, valt niet te ontkennen. Kijk maar naar het weinig flexibele systeem van de belbus, inefficiënt en gebruiksonvriendelijk. Maar dat is niet het fundamentele debat. Waarom blijft iedereen dagelijks met de wagen in de file naar het werk tuffen? Omdat onze federale overheid jaarlijks liefst 4 miljard aan fiscale voordelen uitdeelt aan eigenaars van bedrijfswagens en dus eigenlijk ook aan hun werkgevers. En nog zijn er partijen die weigeren om daaraan te raken en nog liever op de sociale zekerheid besparen dan de subsidiëring van files stop te zetten.

Nogal wat mensen staan dagelijks in de file, niet omdat ze zo gehecht zijn aan hun wagen, maar omdat ze geen keuze hebben. Wie van het werk een wagen met tankkaart cadeau krijgt, moet wel het volle pond betalen om de trein of de bus naar het werk te nemen. Een absurde situatie die je in geen enkel ander Europees land aantreft.

4 miljard, daarmee kun je het budget voor openbaar vervoer verveelvoudigen, meer dan 2 keer alle inkomens en uitkeringen optrekken tot de Europese armoedegrens of de loonlasten aanzienlijk verlagen. Waar wachten we eigenlijk nog op?

Advertenties

Responses

  1. […] 6 juni: Wat willen we subsidiëren? Files of openbaar vervoer? […]


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers liken dit: