Gepost door: pheirman | januari 25, 2014

Boek: Wij en ik – Saskia De Coster


wij en ik saskia de costerIn Wij en ik schildert Saskia De Coster de kroniek van de familie Vandersanden. Vader Stefaan komt uit een landbouwersfamilie en gaat gebukt onder de dood van zijn broertje en de zelfmoord van zijn vader. Bij wijze van compenseergedrag werkte hij zich op tot arts en verdient hij nu sloten geld bij een farmaceutisch bedrijf. Moeder Mieke is juriste van opleiding, maar huisvrouw van beroep sinds hun dochter Sarah geboren is. Een voltijdse dagtaak, want tapijten moeten gekamd, kruimels opgezogen en buren bespied. Sarah probeert zich los te worstelen van haar depressieve vader en neurotische moeder en vlucht in de muziek.

Saskia De Coster steekt de draak met deze typische verkavelingsfamilie, maar toont tegelijk een grote mildheid en affectie voor haar personages. De ‘wij’ uit de titel fungeert als een soort Grieks koor dat de personages volgt en af en toe bijstaat met raad en daad. Wij en ik is een prachtig verhaal geworden, waarin de humor de drama’s nog emotioneler en wranger maakt. Een verhaal waarin de angst altijd en overal komt bovendrijven. Niet de angst voor de grote catastrofe, maar om beetje bij beetje alle hoop te verliezen. Een boek dat je helemaal week maakt.

Saskia De Coster, Wij en ik, 2013, Prometheus, Amsterdam, 397 blz.

Responses

  1. […] Wij en ik – Saskia De […]


Geef een reactie

Categorieën

