Gepost door: pheirman | december 25, 2013

Expo: Dossinkazerne in Mechelen


De fotowand van iedereen die vanuit de Dossinkazerne naar Auschwitz werd gedeporteerd. Een indrukwekkende getuigenis.

De fotowand van iedereen die vanuit de Dossinkazerne naar Auschwitz werd gedeporteerd. Een indrukwekkende getuigenis.

Een stomp in je maag, dat is de Dossinkazerne in Mechelen zeker en vast. Een confronterende, bij momenten shockerende ervaring die blijft nazinderen. Dit memoriaal en museum over de Holocaust geeft een verhelderende blik over de oorsprong van het antisemitisme en legt ook linken met de actualiteit van vandaag. Ook nu wordt onze aardbol geteisterd door genocides. Denk maar aan wat in 1994 in Rwanda gebeurde. Of vandaag in Syrië. Het meest shockerende is misschien wel dat een maatschappij agressie tegenover een bevolkingsgroep zodanig kan banaliseren dat ook ‘beschaafde’ mensen erin meegesleurd worden. De Holocaust is niet terug te brengen op de perverse ideeën van één losgeslagen, gevaarlijke gek. Het is een hele samenleving die elk normbesef verloren had.

De Dossinkazerne werd tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruikt als doorgangskamp voor joden en roma met het oog op hun transport naar Auschwitz. De omstandigheden waren er erbarmelijk. Mensen werden behandeld als vee, moesten al hun persoonlijke bezittingen afstaan en werden na dagen, soms na weken of soms zelfs na maanden in beestenwagons naar een gewisse dood gevoerd. Ultieme getuigenis is de fotowand van al wie in de Dossinkazerne verbleef, overledenen en overlevenden. Een even indrukwekkend als pijnlijk eerbetoon aan alle onschuldige mensen die vervolgd en vermoord werden, alleen maar omdat ze tot een bepaald ras behoorden.

De gestage opgang van de nazi-partij NSDAP in Duitsland was een gevolg van een fatale combinatie van oorzaken. De vernedering van Duitsland op het einde van de Tweede Wereldoorlog, de voortdurende politieke instabiliteit, de beurscrash van Wall Street in 1929 en een onderstroom van antisemitisme in de Duitse samenleving, maar even goed bij ons en in andere landen in Europa. Dat werd allemaal gecombineerd met een ongeziene agressie vanuit de nazi’s zelf, met hun SA (Sturmabteilung)-troepen die politieke tegenstanders en Joden steeds gewelddadiger gingen intimideren. Joodse handelszaken werden beklad, versperd en kort en klein geslagen. Dat culmineerde allemaal in de Kristallnacht van 9 op 10 november 1938, een massale explosie van geweld tegen joodse burgers.

Endlösung

Aanvankelijk wilden de nazi’s de joden niet uitroeien, maar wel het land uitpesten. Toen Duitsland in de Tweede Wereldoorlog half Europa bezette, leefden maar liefst 11 miljoen joden onder Duitse heerschappij. Hitler en zijn getrouwen kwamen tot het besef dat ze die nooit zouden wegkrijgen, wat leidde tot de Endlösung, de gruwelijke strategie om joden, roma en politieke tegenstanders op industriële schaal uit te roeien.

In België, ook in Wallonië maar nog meer in Vlaanderen, werd zwaar gecollaboreerd. Tegelijk was er veel verzet en solidariteit met de joodse gemeenschap in ons land. In Antwerpen stak oorlogsburgemeester Leo Delwaide zijn antisemitisme niet onder stoelen of banken en liet hij de Antwerpse politie actief meewerken aan razzia’s tegen de joodse bevolking. In Brussel pleegden burgemeesters Joseph Vandemeulebroek en Jules Coelst verzet, zij het niet altijd van harte, tot ze door de Duitse hiërarchie werden verdreven en vervangen door de Vlaams-nationalist Jan Grauls, die volop collaboreerde met de Duitsers..

Racisme

De Dossinkazerne laat zien dat racisme een gif is dat elk van ons kan aantasten en waar we ten allen tijde waakzaam voor moeten zijn. Wat begint op kleine schaal (met zelfs een verwijzing naar pesten op school of op het werk), kan uitgroeien tot monsterlijke misdaden tegen de mensheid. Niemand is immuun voor de manipulatie en het groepsdenken dat eraan ten grondslag ligt. Met een overvloed aan beeldmateriaal en krachtige getuigenissen van overlevenden dring je door tot de gruwel van de Holocaust.

Bezoek zeker ook de tijdelijke tentoonstelling met werk van Jan Vanriet, Gezichtsverlies, nog tot 30 maart 2014.


Responses

  1. […] Expo van het jaar: Dossinkazerne in Mechelen met werk van Jan Vanriet in Gezichtsverlies […]

  2. […] Dossinkazerne in Mechelen (25 december […]


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers liken dit: