Gepost door: pheirman | mei 30, 2011

20 km van Brussel: De man met de hamer


Bron: visitbrussels.be

“Waar ben ik in godsnaam aan begonnen? Zo zot krijgen ze mij niet meer.” Die gedachte spookte door mijn hoofd toen ik gisteren het 16km-punt passeerde in de 20 kilometer van Brussel. Vandaag denk ik er alweer heel anders over, maar dit was echt afzien. Maar ik ben toch heel tevreden (en een beetje trots) dat ik die 20 gehaald heb. In 2u.00’28”, goed voor plaats 11881. Vooraf had ik stilletje gehoopt op 1u.50′, maar dat bleek VEEL te hoog gegrepen. Zeker met een loodzwaar parcours (om het nog zacht uit te drukken) en een zon die ongenadig een drukkende warmte over onze kopjes uitspreidde.

In het begin zag het er nochtans goed uit. Ik had me voorgenomen om het tempo van 1u.50 te proberen aanhouden en na 5km leek dat wonderwel te lukken. Ik kwam er door met een tussentijd van 27’27”. na 10 km 53’41”, nog beter. Na 15 km had ik mijn tempo al moeten laten zakken, maar had ik er toch nog maar 1u.25’16” over gedaan, meer dan redelijk.

Maar even later kruiste de man met de hamer mijn pad en was mijn liedje uitgezongen. Een vreselijk gevoel. Je benen blokkeren, je hapt naar adem zonder nog iets binnen te krijgen. Je ergert je aan alles. De (nochtans sypersympathieke) muziekbandjes aan de kant, die ene loper die net dezelfde lijn gekozen heeft als jou, de aanmoedigingen. Ik wilde eigenlijk gewoon stoppen. En had ik mijzelf niet laten sponsoren, ik had het wellicht ook gedaan. Met de moed der wanhoop ben ik blijven voortzwalpen. Over de laatste 5km deed ik een dikke 35 minuten. Ik was helemaal uitgeteld.

Soit, nog een redelijke tijd, al was ik graag net onder in plaats van net boven de 2 uur gebleven. En ondanks alles een fantastische wedstrijd, met een moordend maar wondermooi parcours. Hoogtepunt was ongetwijfeld de passage door het Ter Kamerenbos. Dat niemand nog durft zeggen dat Brussel een lelijke stad is.

Maar, het allerbelangrijkst, uiteindelijk heb ik €722 ingezameld en dat is dankzij jullie allemaal, lieve gulle sponsors. Bovendien had ik zonder jullie deze 20km dus nooit uitgelopen. Hartelijk dank, ook in naam van onze partners Gonoshasthaya Kendra in Bangladesh en Young Christian Workers in Indonesië. Het was een fantastische ervaring en absoluut voor herhaling vatbaar. Die €722 is natuurlijk maar een fractie van het totale ingezamelde bedrag. We waren immers met 550 lopers van Wereldsolidariteit en Solidarité Mondiale. Hoeveel er uiteindelijk ingezameld is voor Sprint voor een kind, laat ik zo snel mogelijk weten via deze blog.

Zoals ondertussen iedereen wel weet, bleef deze 20km niet gespaard van een dramatisch voorval. Een jongeman van 26 kwam net voor de aankomst om het leven. Tragisch, maar helaas nooit helemaal uit te sluiten. In alle euforie over de eigen prestaties was iedereen zondag ook met zijn gedachten bij dit jonge leven dat zo abrupt aan zijn einde kwam.

Responses

  1. […] en een lekker loopweertje, wat wil een jogger nog meer? Bovendien heeft mijn conditie sinds de 20 kilometer van Brussel een ware boost gekregen. Die supercompensatie lijkt er met drie weken vertraging dan toch te komen. […]

  2. […] traag maar gestaag bergaf gegaan (hoewel nog altijd stukken beter dan voor ik begon te trainen voor de 20 van Brussel). We zien […]


Geef een reactie

Categorieën

