Gepost door: pheirman | april 9, 2011

Expo: Retrospective – Luc Tuymans


Our New Quarters, waarin Luc Tuymans het mensonterende cynisme van een concentratiekamp in beeld brengt.

Luc Tuymans. Bron: Bozar, Yves Gervais

Een retrospectieve van Luc Tuymans kan niet anders dan tegelijk een eigenzinnige duik in de geschiedenis zijn. De allereerste retrospectieve van deze wereldvermaarde beeldende kunstenaar is nu te gast in Bozar in Brussel. De schilderijen van Tuymans geven zich niet bij de eerste blik bloot. Fascinerend hoe zijn werk zich tijdens het kijken geleidelijk ontvouwt en soms heel andere dingen laat zien dan je bij de eerste aanblik kon inschatten.

Een vaak terugkerend thema is de holocaust. In deze retrospectieve zie je onder andere Our new Quarters (zie boven), waarin hij het beeld geeft van een concentratiekamp, zoals dat ook afgebeeld stond op ansichtkaarten die de gevangenen naar huis mochten/moesten sturen. Het thuisfront moest de indruk krijgen dat alles goed ging in deze oorden van dood en verderf. Of nog Schrift, waarin hij subtiel de censuur van toen en nu hekelt.

Tuymans is ook altijd tekeer gegaan tegen eng nationalisme. Zeer intrigerend is zijn portret van Joseph Milteer. De eerste aanblik toont een vriendelijk glimlachende man. Als je blijft kijken legt de cadrering en de structuur van het protret een heel ander beeld bloot. De glimlach wordt een grimas. Milteer was één van de leiders van de Ku Klux Klan. Tuymans maakte dit schilderij na de bloedige bomaanslag in Oklahoma in 1995. De dader, Timothy McVeigh, had extreemrechtse sympathieën. Tuymans wilde ermee aantonen hoe gevaarlijk binnenlandse terreur is. Die is minder zichtbaar en daardoor veel verraderlijker dan de buitenlandse terreur waarvoor we allemaal op onze hoede zijn.

Vlaams-nationalisme als uitgewaaide ideologie

Naast Joseph Milteer hangt een schilderij van de Vlaamse Leeuw. De vlag hangt er troosteloos en ineengedoken bij. Tuymans maakte dit schilderij tijdens de hoogdagen van het Vlaams Blok. Het inhoudsloze Vlaams-nationalisme is voor hem als een uitgewaaide ideologie. Het werk blijkt nu zelfs profetisch te zijn. Nooit kende het flamingantisme zoveel aanhang, nu niet meer met het Vlaams Blok maar met zijn ‘gematigde’ tegenhanger N-VA. Nog nooit klonken de Vlaamse slogans zo hol.

Een van de boeiendste delen van de retrospectieve is zonder enige twijfel zijn werk over Congo. Met Mwana Kitoko, Tshombe, Lumumba en andere werken toont hij het contrast tussen het glorieuze beeld dat België graag van haar kolonie opging, en de realiteit van onderdrukking en uitbuiting van de gewone Congolees. Het had de perfecte illustratie kunnen zijn van David Van Reybroucks Congoboek.

Indrukwekkend

Dit is maar een kleine greep uit de indrukwekkende reeks werken die in Bozar hangen van Belgiës beroemdste kunstenaar van het moment. Dat deze man zijn plaats in de (kunst)geschiedenis al te pakken heeft, daarover kan met deze retrospectieve geen twijfel meer bestaan.

De retrospectieve van Luc Tuymans is nog te bekijken tot 8 mei in Bozar in Brussel.

Hieronder zie je hoe Luc Tuymans zijn eigen retrospectieve voorstelt.

Advertenties

Responses

  1. […] Expo van het jaar: Retrospective – Luc Tuymans in Bozar, Brussel […]

  2. […] Retrospective – Luc Tuymans in Bozar, Brussel (9 april 2011) […]


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorieën

%d bloggers liken dit: